03 294 86 40 info@safetec.be

Gepost op 13/10/2017

Wat mag je verwachten bij een job als service technieker?

Een service technieker ( of onderhoudstechnieker) werkt in één of meerdere bedrijven waarbij hij/zij volgende taken op zich mag nemen:

– Het nakijken en onderhouden van machines

– De voorraad van reserveonderdelen beheren en aanvullen

– Defecten van machines zo snel mogelijk herstellen

– Onderhoudsadministratie en eventueel de planning opstellen

– Helpen bij installatie en in dienst name van nieuwe machines

Kortom, je zorgt voor een continu goede (EN veilige!) werking van alle werktuigen en installaties.

Ben ik wel geschikt om een service technieker te worden?

Omdat het belangrijk is dat alle machines een continu goede werking hebben,  moet je nauwkeurig en zorgvuldig te werk gaan. Dit gaat samen met een proactieve instelling om eventuele defecten te vermijden en punctueel zijn met de planning. Ook is het van belang om communicatief sterk te zijn. Je staat er nooit alleen voor maar en moet vertrouwen kunnen leggen in het team. Last but not least, je moet altijd VEILIG te werk gaan!

Maar heb ik hier dan geen jarenlange opleiding nodig?

Een goede basisopleiding is altijd meegenomen maar ook als je genoeg ‘hands-on’ ervaring hebt, maak je kans op een job als onderhoudstechnieker.  

Naast mensen met een bachelor in de werktuigbouwkunde, elektrotechniek of elektromechanica komen we dan ook mensen tegen die zich bijgeschoold hebben via bv. Syntra, Talentenfabriek of het CVA.

Een volledig overzicht van de opleidingen kan je hier terugvinden.

 

Zullen we eens horen hoe een werkdag eruitziet bij onze collega Hans Flore?

Hans werkt in een twee ploegen systeem.

Dat wil zeggen dat hij in shiften moet werken van 6u tot 14u of van 14u tot 22u.

Hans is werkzaam in de voedingsindustrie, in dit bedrijf worden kant-en-klare maaltijden gemaakt. Deze maaltijden moeten verpakt worden vooraleer ze in de winkel terechtkomen, dit gebeurt door middel van geautomatiseerde machines.

Voor hij aan de slag gaat, moet hij zich eerst  “reinigen”.  Dit wil zeggen: Voeten afkuisen, handen wassen, haarnetje opzetten…  Vervolgens gaat Hans naar de technische dienst. Daar ziet hij eerst wat de vorige ploeg gedaan heeft. Hij checkt dan ook zijn mails om te zien of er een defect is geweest van een machine. Als dit het geval is en het defect is nog niet opgelost, moet hij hier prioriteit aan geven en meteen het probleem trachten op te lossen. Dat kan gaan van een sensor die kapot is of een onderdeel dat niet meer naar behoren werkt tot een complete revisie van een verpakkingslijn. 

Dit zorgt ervoor dat Hans zijn job heel afwisselend is en dat er veel denkwerk bij komt kijken. Meestal is er één persoon verantwoordelijk voor productie en pleegt de andere onderhoud. In sommige gevallen kan het zijn dat het defect te groot is, waardoor meerdere personen moeten samenwerken om het probleem op te lossen.

Op het einde van zijn shift laat Hans steeds de nodige info achter voor de volgende ploeg zodat ook zij weten wat er gebeurd is.

Hans doet zijn werk heel graag doordat het een uitdagende job is met veel variatie. Wel is het steeds even aanpassen voor je lichaam, dat ploegenwerk.

Bedankt Hans om jou ervaringen met ons te delen!

Heb je reeds ervaring als service technieker en ben je op zoek naar nieuwe uitdagingen? Kijk dan gerust eens bij onze vacatures of kom langs een van onze kantoren en dan zoeken wij hoe we jou verder kunnen helpen!